ایده های پرطرفدار در تولید پادکست

ایده های پرطرفدار در تولید پادکست

همراه ما باشید تا شما را با برخی از بهترین ایده‌های ساخت پادکست بیشتر آشنا کنیم.

شاید شنیدن بعضی از پادکست‌ها برای شما جذابیت زیادی داشته باشد. اما بعضی دیگر فقط یک پادکست ساده هستند که معمولاً تا انتها نیز کسی به آنها گوش نمی‌دهد. شاید برای شما هم سوال شود دلیل این همه تفاوت چیست؟ بدون شک مهارت‌های گویندگی، ضبط با کیفیت و موضوع جذاب از موارد مهم در جذاب‌تر شدن پادکست‌ها هستند. اما یکی از نکات مهم در تولید پادکست داشتن یک ایده جذاب برای تولید پادکست است. هرچه ایده شما جذاب‌تر باشد و به سبک پادکست شما بیشتر نزدیک باشد، مخاطب ارتباط بیشتری با پادکست شما برقرار می‌کند.

اگر به دنبال تولید پادکست آن هم با جذابیت بسیار بالا هستید. فرقی هم نمی‌کند تازه کار باشید یا یک فرد حرفه ای همراه ما باشید! چرا که افراد حرفه ای هم پس از مدتی نیاز به ایده‌ها نو و تازه دارند. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا شما را با برخی از بهترین ایده‌های ساخت پادکست بیشتر آشنا کنیم.

ایده نو برای تولید پادکست

قبل از اینکه به معرفی برخی سبک‌ها و ایده‌ها برای تولید پادکست بپردازیم قصد داریم شما را راهنمایی کنیم تا بتوانید در صورت امکان خودتان ایده خودتان را بسازید و سبک خودتان را داشته باشید. شاید ایده ساخته و پرداخته شده خود شما بهتر از تمامی ایده‌های موجود برای تولید پادکست باشد. برای اینکه بتوانید ایده خودتان را پیاده سازی کنید لازم است موارد زیر را انجام دهید.

ایده های پرطرفدار در تولید پادکست

طوفان فکری در ایده تولید پادکست

شروع کنید از خودتان سوال بپرسید. سوال پرسیدن به شما کمک می‌کند که هرچه شفاف‌تر بفهمید می‌خواهید چه کاری را انجام دهید. سعی کنید با سوال‌هایی که با چرا و چطور شروع می‌شوند شروع کنید. به عنوان مثال می‌توانید از سوالات زیر برای تکمیل کردن یک لیست کامل از سوالاتی که می‌توانید برای ایده پردازی تولید پادکست استفاده کرده و کمک بگیرید.

  • چرا اقدام به تولید پادکست می‌کنم؟
  • چطور می‌توانم مخاطب را جذب خود کنم؟
  • چرا مخاطب باید به پادکست‌های من گوش دهد؟
  • چطور مخاطبان جدید را با خود همراه کنم؟
  • چرا برخی از پادکست‌ها جذابیت بیشتری دارند؟
  • چطور می‌توانم روند یکنواختی پادکست را کمتر کنم؟
  • شما ادامه دهید… چطور و چرا؟

پاسخ سوال‌ها را یادداشت کنید

به حافظه خود متکی نباشید. انسان‌های موفق همیشه مسائل مهم و پاسخ هایشان را در جایی یادداشت می‌کنند. پس شما هم بهتر است برای یافتن یک ایده برای تولید پادکست هرآنچه به نظرتان می‌رسد را بنویسید. اصلا نگران نباشید که ممکن است صفحه‌های بسیار زیادی را پر کنید و پاسخ دهید. فقط بنویسید. حتی از کوچک‌ترین مسائل هم رد نشوید. شاید همین موارد کوچک بزرگ‌ترین تاثیرها را بر روی ساخت ایده شما داشته باشند.

ایده های پرطرفدار در تولید پادکست

جمع بندی برای ایده تولید پادکست

به آخرین مرحله برای ساخت یک ایده خوب برای تولید پادکست رسیدید. در این مرحله تنها لازم است پرسش‌ها و پاسخ‌ها را یکبار از اول مرور کنید. اصلا عجله نداشته باشید. به آرامی این کار را انجام دهید. سعی کنید بین بخش‌هایی که می‌توانید ارتباط ایجاد کنید و پاسخ‌ها را به هم وصل کنید.

در مجموع به یک نتیجه گیری برسید و آن را بر روی کاغذ یادداشت کنید. تبریک می‌گوییم؛ شما ایده خودتان را پیدا کردید. اگر هم نتوانستید ایده مناسبی برای تولید پادکست پیدا کنید هیچ ایرادی ندارد. در ادامه برخی ایده‌های جذاب را برای راهنمایی شما آماده کرده ایم که می‌توانید به راحتی از آنها برای تولید پادکست استفاده کنید.

محبوب‌ترین و بهترین ایده‌های تولید پادکست

اگر ایده خودتان را نتوانستید پیدا کنید و یا قابل پیاده سازی نبود می‌توانید از ایده‌های زیر کمک بگیرید. این ایده‌ها جزو محبوب‌ترین ایده‌های تولید پادکست فارسی هستند.

سبک پرسش و پاسخ

یکی از جذاب‌ترین ایده‌ها برای تولید و ساخت پادکست استفاده از روش پرسش و پاسخ است. در این روش شما می‌توانید از شنوندگان خود بخواهید که سوالات خود را بنویسند و از طریق راه‌های ارتباطی مثل شبکه‌های مجازی یا کامنت‌ها ارسال کنند و شما در طول پادکست به پرسش‌هایی که منتخب خودتان هستند پاسخ دهید.

اگر پرسش‌ها زیاد شدند نگرانی نداشته باشید. می‌توانید در ابتدای پرسش و پاسخ عنوان کنید که این پرسش‌ها منتخب شده از بین تمامی سوالات شما عزیزان هستند. یا این پرسش‌ها پرتکرارترین پرسش‌ها از سوی کاربران و شنوندگان عزیز است. شما می‌توانید به راحتی بهترین و جذاب‌ترین پرسش‌ها را دستچین کرده و به آنها پاسخ دهید.

ایده های پرطرفدار در تولید پادکست

استفاده از رویدادها و مناسبت ها

یکی از ایده‌های پرطرفدار در تولید پادکست استفاده از رویدادها و مناسبت‌ها است. شما می‌توانید به سادگی در مورد یک بحث مهم روز شروع به تولید پادکست کنید. به عنوان مثال اگر پادکست‌های اجتماعی تولید می‌کنید می‌توانید در مورد گرانی خودرو، گرانی مواد غذایی، افزایش نرخ تورم و یا مورادی از این قبیل صحبت کنید. یا اگر در حوزه موسیقی فعال هستید می‌توانید به تحلیل و نقد از جدیدترین آلبوم‌های منتشر شده بپردازید.

نصیحت روز

یکی از کارهایی که می‌تواند باعث ایجاد حس مثبت در شنونده پادکست‌های شما شود نصیحت کردن است. اما به شیوه صحیح. سعی کنید چیزی را به شنوندگان خود بیاموزید. یا اینکه نکته مهمی را به آنها یادآور شوید. حتی می‌توانید از شنوندگان بخواهید تا توصیه‌هایی که دارند را برای شما ارسال کنند و شما در برنامه بعدی آن را مطرح کنید.

استوری تلینگ یا داستان سرایی

یکی از بهترین، جدیدترین و پرطرفدار‌ترین سبک‌های نویسندگی استفاده از سبک استوری تلینگ یا داستان سرایی است. با این کار مخاطبان زیادی را جذب خود می‌کنید. توجه شما را به پاراگراف زیر جلب می‌کنم:

شاید یکی از جالب‌ترین اتفاقات زندگی من رفتن به شمال آن هم با یک پراید مدل پایین در دل سرما و آن هم نه با خانواده و جمع دوستان بلکه تنهایی بود. در ابتدای مسیر از این می‌ترسیدم که نکند چون تنهایی سفر می‌کنم حوصله ام سر برود. این حس همراهم بود تا جایی که عوارضی مرزن آباد چالوس را رد کردم و بعد از پارک کردن ماشین برای کمی استراحت یک لیوان چای نوشیدم. برای لحظه ای محو منظره زیبای این منطقه شدم و پرسیدم: اینجا همیشه همینقدر قشنگ بود؟ واقعاً که اگر تنهایی سفر نمی‌کردم مثل دفعات قبل هیچ وقت خنکای هوا و این منظره شگفت انگیز را نمی‌دیدم.

این پاراگراف بخشی از یک داستان کوتاه در مورد رفتن به سفر شمال به صورت تنهایی است. نکات ارزشمند را از طریق یک داستان بدون اینکه اشاره مستقیمی به آنها داشته باشید به کاربر منتقل کنید. می‌توانید از تجربیاتتان صحبت کنید. داستان بگویید و مخاطب را همراه خود کنید و از یک ایده ناب برای تولید پادکست لذت ببرید.

ایده های پرطرفدار در تولید پادکست

یک روز از زندگی ما

یکی از ایده‌های جالب برای تولید پادکست استفاده از شرح اتفاقات و وقایع زندگی یک روز از آدم‌های مختلف است. اینکار را می‌توانید هم به صورت مصاحبه ای و هم می‌توانید به صورت مونولوگ تهیه کنید و اقدام به تولید پادکست کنید. برای این کار کافی است یکی از کسانی که می‌شناسید به عنوان مثال یکی از اقوامتان که کارگر یک کارگاه تولیدی است یا مربی مهد کودک که هر روز با اتفاقات و تجربه‌های جدیدی در مهد آشنا می‌شود.

در این سبک از تولید پادکست از آنها درباره کارشان بپرسید. اینکه از ابتدای روز شروع به چه کاری می‌کنند. در کجای روز احساس شادابی دارند و چه وقتی خسته می‌شوند. مراحل کارشان به چه صورت است و چطور کار را به اتمام می‌رسانند؟ معمولاً کار آنها در چه ساعتی از روز به پایان می‌رسد؟ آیا کارشان را دوست دارند؟ برای خانواده وقت دارند؟ و مواردی از این قبیل پرسش‌ها را بپرسید و پاسخ آنها را ضبط کنید و یا به صورت یک داستان خودتان راوی یک روز از زندگی اشخاص باشید.

استفاده از عناوین و موضوعات خنده دار

برای هر شنونده ای کمی طبع شوخی و خنده جذابیت دارد. این کار هم به جذابیت موضوعات و پادکست کمک می‌کند و هم اینکه شنونده را با شما همراه می‌کند. به عنوان مثال چگونه برنج را دم کنیم که ته بگیرد؟ چطور به مدیرعامل پیشنهاد افزایش حقوق بدهیم ولی اخراج شویم؟

خلاصه اینکه، ایده برای تولید پادکست بسیار زیاد است. همانطور که پرویز پرستویی در فیلم مارمولک اشاره می‌کند که به اندازه تمام آدم‌های روی زمین راه برای رسیدن به خدا هست؛ به شما می‌گوییم که به اندازه تمام تولیدکنندگان پادکست هم ایده برای تولید پادکست جذاب وجود دارد. سعی کنید از خلاقیتتان استفاده کنید تا بهترین ایده را برای خودتان داشته باشید. از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید از شما عزیزان کمال تشکر را داریم و امیدواریم که بهترین استفاده را از مطالب و ایده‌های مطرح شده برده باشید.