تفاوت پادکست و کتاب صوتی

تفاوت پادکست و کتاب صوتی

اگر به موضوع پادکست و کتاب صوتی علاقه مند هستید در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

امروزه با توجه به آشنایی هرچه بیشتر مردم با پادکست ها، کتاب های صوتی، برنامه های رادیویی آنلاین و سایر محتواهای صوتی این محتواها طرفداران زیادی را پیدا کرده است. اما در این بین شاید برخی افراد کتاب صوتی را با پادکست ها اشتباه بگیرند در حالی که این دو نوع محتوای صوتی با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه این مطلب  به بررسی تفاوت پادکست و کتاب صوتی می پردازیم. اگر به موضوع پادکست و کتاب صوتی علاقه مند هستید در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

تعاریف پادکست و کتاب صوتی

پیش از هر چیزی لازم است به بررسی تعریف هر یک از این دو مورد بپردازیم. آشنایی و مرور تعریف هر یک از این موارد باعث می شود به راحتی بتوانید تفاوت  پادکست و کتاب صوتی را متوجه شوید. تعریف پادکست و کتاب صوتی به شرح زیر است:

پادکست

پادکست یکی از انواع محتواهای صوتی است که تهیه کننده آن را ضبط کرده و در تاریخ مشخصی به صورت اینترنتی قسمت های مختلف آن را منتشر می کند. علاقه مندان می توانند در این تاریخ مشخص اقدام به دانلود فایل صوتی پادکست کنند. همچنین موضوع پادکست بسیار گسترده بوده و حوزه های بسیار زیادی را از جمله مباحث سیاسی، ادبی، تاریخی، اجتماعی، روانشناسی، انگیزشی و موارد دیگر را شامل می شود. پادکست به صورت های مختلف ممکن است تولید و ضبط شود. از انواع آن می توان به حالت های مونولوگ، میزگرد، مصاحبه و غیره اشاره کرد.

تفاوت پادکست و کتاب صوتی

کتاب صوتی

کتاب صوتی نیز یکی دیگر از انواع محتواهای صوتی است. اما تفاوت اصلی پادکست با کتاب صوتی در تعاریف این دو مورد است. کتاب صوتی در واقع شرح داستان و روایت یک داستان است. گوینده در این نوع از محتوا اقدام به روخوانی از متن یک کتاب می کند و آن را به صورت صوتی ضبط کرده و در اختیار شنوندگان کتاب های صوتی قرار می دهد.

تفاوت پادکست و کتاب صوتی

مهم ترین تفاوت پادکست و کتاب صوتی

حال که با تعریف این دو مورد بیشتر آشنا شدیم، می توانیم به بررسی تفاوت های اصلی پادکست و کتاب صوتی بپردازیم. این تفاوت ها شامل موارد زیر می شود:

تعداد بالای اپیزود ها در پادکست

پادکست ها با توجه به تعریفی که از آنها ارائه دادیم معمولاً به صورت چند قسمتی هستند و هر قسمت از آن یک اپیزود نام دارد. حتی موضوع هر ایپزود با اپیزود قبلی می تواند متفاوت باشد. این در صورتی است که کتاب صوتی یک فایل یک قسمتی از یک داستان است. اگر هم به صورت چند قسمتی ضبط شده باشد صرفاً جهت راحتی کاربران و براساس منو و تیترهای کتاب از یکدیگر به صورت جدا جدا ضبط شده اند. به صورت کلی کتاب صوتی را می توان یک فایل تک قسمته دانست در حالی که پادکست می تواند اپیزودهای متعددی داشته باشید.

تفاوت در موضوع

تفاوت پادکست و کتاب صوتی در موضوع نیز خود را نشان می دهد. پادکست موضوعات بسیار زیادی را پوشش می دهد و می تواند محتوای پراکنده ای در حوزه های مختلف را داشته باشد و گوینده می تواند از بین تمامی این حوزه ها به اختیار خود موضوع پادکست را انتخاب کند. این در حالی است که کتاب صوتی تنها ضبط کتاب و قرائت متن کتاب و ضبط آن به صورت صوتی است.

بداهه پردازی

بداهه پردازی را شاید بتوان مهم ترین تفاوت پادکست و کتاب صوتی دانست. در پادکست دست گوینده کاملاً باز است. او می تواند به راحتی جملاتی را اضافه و یا کم کند. حتی در ضبط پادکست گوینده می تواند بدون آماده کردن متن از پیش تعیین شده اقدام به تولید محتوا کند. در حالی که در کتاب صوتی دست گوینده نسبت به محتوا کاملاً بسته است. گوینده در ضبط کتاب صوتی تنها باید عیناً متن کتاب را بخواند.

تفاوت پادکست و کتاب صوتی

امکان مصاحبه و میزگرد

یکی از امکاناتی که پادکست نسبت به کتاب صوتی دارد، امکان مصاحبه کردن و برگزاری میزگرد است. در تهیه پادکست شما می توانید مهمان های متفاوتی را در هر برنامه دعوت کنید. این در حالی است که برای تهیه کتاب صوتی شما تنها باید از تعداد گوینده های مشخصی استفاده کنید و امکان مصاحبه آزاد وجود ندارد و نمی توانید از گویندگان مختلفی برای هر قسمت استفاده کنید.

مدت زمان هر برنامه

معمولاً پادکست ها به این علت که به صورت اپیزود به اپیزود هستند تایم کمتری دارند و برای گوش کردن وقت کمتری را لازم دارید. اما برای شنیدن یک کتاب صوتی بسته به میزان حجم کتاب باید مدت زمان بیشتری را صرف کنید. شاید کوتاه ترین کتاب ها به اندازه یک اپیزود پادکست های معمولی زمان داشته باشند. پس اگر وقت یا حوصله شنیدن فایل های صوتی طولانی را ندارید بهتر است از پادکست ها استفاده کنید.

هزینه پادکست و کتاب صوتی

در خصوص تفاوت پادکست و کتاب صوتی بحث هزینه تهیه نیز مطرح است. به این نکته توجه داشته باشید که اگر به دنبال فایل های رایگان یا کم هزینه تر هستید می توانید از پادکست ها استفاده کنید. معمولاً پادکست ها یا رایگان هستند یا قیمت بسیار پایینی نسبت به کتاب های صوتی دارند. پادکست هایی هم که برای آنها باید هزینه پرداخت کنید معمولاً به صورت فروش اشتراک هستند و در مجموع بسیار ارزان تر از کتاب ها صوتی برای شما تمام می شود. پس اگر قصد دارید خیلی هزینه نکنید بهترین گزینه برای شما پادکست است.

خلاصه اینکه، با توجه به گستردگی فایل ها و محتواهای صوتی از جمله پادکست ها و کتاب های صوتی و امکان دسترسی بالای هر دوی این محتواها، علاقه مندان و شنوندگان زیادی را به خود اختصاص داده است. اما این دو محتوا صوتی تفاوت های بسیار زیادی با یکدیگر دارند و به هیچ وجه یکسان نیستند که در طول این مقاله نیز به بررسی تفاوت پادکست و کتاب صوتی پرداختیم. از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید از شما عزیزان کمال تشکر را داریم.