آموزش گام به گام ساخت پادکست

آموزش گام به گام ساخت پادکست

ساخت پادکست اصولی دارد که باید به‌صورت دقیق با آن‌ها آشنا شوید که در این مطلب به آن پرداختیم.

پادکست نوعی محتوای صوتی است که افراد زیادی به آن علاقه دارند. ساخت این نوع محتوا باعث می‌شود مخاطبان زیادی داشته باشید و برای کسب‌وکارها و افراد زیادی از نظر درآمد مناسب است. ساخت پادکست اصول و قواعدی دارد که باید به‌صورت دقیق با آن‌ها آشنا باشید که در این مطلب درباره آن توضیح داده شده است.

مراحل ساخت پادکست

پادکست یک محتوای صوتی است که به آن رادیوی اینترنتی هم گفته می‌شود. این نوع محتوا مانند رادیو است و در بستر اینترنت منتشر می‌شود و افراد مختلف به آن دسترسی دارند. پادکست به دلیل محبوبیتی که دارد باعث شده کسب‌وکارهای زیادی هم اقدام به تولید و انتشار آن کنند. افراد زیادی نیز به تولید و ساخت پادکست علاقه دارند به همین دلیل لازم است با روش‌های اصولی ساخت و انتشار این نوع محتوای محبوب آشنایی داشته باشید.

مرحله صفر: برنامه‌ریزی و مطالعه

قبل از اینکه اقدام به تولید هر نوع محتوا کنید باید هدف و نیاز از تولید آن را شناسایی کنید. تولید محتوای بی‌هدف مانند هدردادن وقت و منبع است به همین دلیل باید در ابتدا بدانید که قرار است چه محتوایی و برای چه افرادی تولید کنید.

ساخت پادکست نیاز به مطالعه و ابزار دارد و برای این منظور می‌توانید از دفترچه یا تخته سفید استفاده کنید. بر روی دفترچه هدف و نیاز از تولید محتوای صوتی را به‌صورت دقیق بررسی کنید. همچنین لازم است درباره روش انتشار آن نیز تصمیم‌گیری کنید تا محتوا به بهترین شکل ممکن به مخاطب برسد.

مرحله اول: انتخاب موضوع پادکست

در اولین مرحله ساخت پادکست باید موضوع آن را انتخاب کنید. به دلیل اینکه کاربران استقبال زیادی از پادکست می‌کنند تقریبا در هر حوزه‌ای مخاطب وجود دارد اما همچنان انتخاب موضوع مناسب مهم است. موضوع نباید آن‌قدر محدود باشد که محتوا نیز محدود شود و از سوی دیگر نباید آن‌قدر وسیع باشد که نتوانید به‌خوبی همه قسمت‌های آن را توضیح دهید.

انتخاب موضوع در مرحله برنامه‌ریزی نیز نقش دارد و باید مشخص کنید موضوع موردنظر به چه افرادی و از طریق چه کانالی می‌رسد.

مرحله دوم: انتخاب میزبان مشترک

این مرحله از ساخت پادکست اختیاری است و برای همه انواع محتوا ضروری نیست. برای انتخاب میزبان می‌توانید از یک دوست، همکار یا هر فرد دیگری استفاده کنید. وجود میزبان مشترک کار را ساده می‌کند و بهتر است سابقه همکاری و آشنایی با او را داشته باشید. قبل از شروع تولید می‌توانید با هم درباره موضوع، ادامه کار و همه ابعاد مسئله صحبت کنید و قطعا هرچقدر درباره مسائل بیشتری صحبت کنید تولید محتوای شما دقیق‌تر است.

یکی از مزیت‌هایی که این همکاری دارد تقسیم‌کار است. برای مثال می‌توانید ویرایش و وظایف دیگر را به همکار خود واگذار کرده و خودتان روی ضبط تمرکز کنید. توصیه می‌شود قبل از شروع کار درباره همه این موارد صحبت کنید و درصورتی‌که یکی از میزبان‌ها کنار رفت کار را ادامه دهید. همکاری حرفه‌ای گاهی این موارد را هم دارد و نیاز نیست در همه قسمت‌های ساخت پادکست همکاری وجود داشته باشد.

مرحله سوم: انتخاب نام برای محتوا

اگر به پادکست‌های موفق نگاه کنید متوجه خواهید شد که انتخاب نام همه آن‌ها به‌صورت حرفه‌ای انجام شده است. نام ممکن است تنها یک یا چند کلمه باشد اما اثر زیادی در جذب و حفظ مخاطب دارد. افراد باهوش کسانی هستند که از این روش برای افزایش نفوذ محتوای خود استفاده کنند به همین دلیل اگر لازم است برای انتخاب نام کمی زمان صرف کنید.

برای انتخاب نام می‌توانید از چند ایده استفاده کنید:

  • فرهنگ و جامعه‌ای که در آن قرار دارید.
  • استفاده از مفاهیم معروف و شناخته‌شده
  • استفاده از عدد یا کلمات خاص

مرحله چهارم: ضبط محتوا

درصورتی‌که برای مراحل قبلی به‌اندازه کافی زمان صرف کرده باشید، این مرحله زمان زیادی نیاز ندارد و به‌خوبی انجام می‌شود. ممکن است تصور کنید که این مرحله از ساخت پادکست طولانی و فرسایشی است اما اینطور نیست. افرادی که می‌دانند دقیقا قرار است چه نوع محتوا را با چه روشی تولید و در اختیار کاربران قرار دهند، جای ابهام ندارند به همین دلیل پادکست با سرعت بالا ضبط می‌شود.

دقت کنید که منظور عجله کردن نیست زیرا برای ضبط هم باید به‌اندازه کافی زمان صرف کنید تا کیفیت محتوای صوتی شما خوب باشد. برای ضبط کردن از تجهیزات مناسب استفاده کنید و تا جای ممکن صدای اضافی را حذف کنید تا با تمرکز و در یک محیط آرام به کار ضبط برسید.

مرحله پنجم: انتشار محتوا

مرحله بعدی ساخت پادکست انتشار آن است و بخش مهمی از کار شما محسوب می‌شود. در مرحله صفر توضیح داده شد که باید در همان ابتدای کار درباره روش و بستر انتشار محتوا تصمیم‌گیری کنید. درصورتی‌که نیاز به ساخت اپلیکیشن باشد بهتر است به‌صورت موازی کار را جلو ببرید و در همه مراحل کار آن را تست کنید تا مشکلی ایجاد نشود.

درصورتی‌که از وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی یا هر بستر دیگر استفاده می‌کنید باید از قبل شرایط آن را آماده کنید. اگر از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید ساختن حساب کاربری حرفه‌ای یکی از شرایط اساسی برای انتشار است. حساب حرفه‌ای نیاز به هزینه یا شرایط خاص ندارد و تنها باید تصویر و توضیحات مناسب داشته باشد.

مرحله ششم: بازخورد

آخرین مرحله ساخت پادکست انتشار آن است اما نباید بازخورد را فراموش کنید. بازخورد نقش زیادی در هر محتوا دارد و باعث بهبود مستمر آن می‌شود. هر بار که محتوای جدیدی منتشر می‌کنید به بازخورد کاربران توجه کنید و می‌توانید از نظرات آن‌ها برای بهبود محتوای جدید استفاده کنید. درصورتی‌که از ابتدا به‌خوبی برنامه‌ریزی کرده باشید با استفاده از بازخورد و بهبودهای جزئی می‌توانید محتوا را بهبود دهید اما گاهی لازم است تغییرات عمیق‌تر باشد.

درهرصورت، به این جمله توجه کنید که محصول در بازار تکامل پیدا می‌کند و بازخورد باعث بهبود محصول و محتوای شما می‌شود. برنامه‌ریزی درست مانند قراردادن پایه‌های اساسی برای ساخت پادکست است اما بازخورد باعث می‌شود ساختمان محتوای شما به‌مرور بهتر شود.

نکاتی برای ساخت پادکست بهتر

نکات ساخت پادکست

تا اینجا درباره ساخت پادکست به‌صورت گام‌به‌گام توضیح داده شد و بررسی کردیم که چه مراحلی را باید طی کنید. در ادامه نکاتی توضیح داده شده که کمک می‌کند محتوای شما کیفیت و بازخورد بهتری از سوی مخاطبان داشته باشد.

1- نیاز مخاطب را شناسایی کنید. یکی از موارد مهمی که باید به‌صورت دقیق آن را بررسی کنید نیاز و سلیقه مخاطب است. مخاطبان دوست دارند محتوایی را ببینند و بشنوند که به آن علاقه دارند و هرچه درباره موضوع وسواس بیشتری داشته باشید به نتایج بهتری می‌رسید.

2- ابزار درست را فراموش نکنید. الزاما نیاز نیست هزینه زیادی پرداخت کنید بلکه تنها لازم است از ابزار باکیفیت و درست استفاده کنید.

3- قدرت نرم‌افزار را دست‌کم نگیرید. در حال حاضر با استفاده از نرم‌افزار می‌توان کیفیت محتوا را در زمان ساخت پادکست تا حد زیادی افزایش داد. ویرایش، کنار هم قراردادن فایل‌های صوتی و حذف صدای اضافی با استفاده از نرم‌افزار قدرتمند امکان‌پذیر است و در حال حاضر ابزارهای رایگان زیادی وجود دارد.

4- به‌روز باشید: فراموش نکنید که در دنیای امروز هرروز مطالب و نیازهای جدیدی ارائه می‌شود و لازم است دانش خود را ارتقا دهید.

نتیجه‌گیری

در این مطلب درباره ساخت پادکست توضیح داده شد و همه مراحل آن را به‌صورت گام‌به‌گام بررسی کردیم. در ابتدا باید برنامه‌ریزی کنید و به‌صورت دقیق و بدانید که قرار است که نوع محتوا در قالب چه نوع ابزار و به دست چه مخاطبی برسد. بعد از مشخص‌شدن این موارد ساخت پادکست شروع می‌شود و باید درباره میزبان مشترک، موضوع و انتشار آن تصمیم‌گیری کنید.