تغذیه مناسب برای دوبلورها

تغذیه مناسب برای دوبلورها

در این مقاله می‌خواهیم شما را با خوراکی‌هایی که برای یگوینده‌ها یا دوبلورها مفید یا مضر هستند، آشنا کنیم.

یکی از مهم‌ترین مواردی که بیشتر دوبلورها، گویندگان و صدا پیشگان با آن سر و کار دارند تغذیه مناسب است. اگر قصد دارید به عنوان یک فرد حرفه ای در این عرصه قدم بگذارید و تبدیل به یک دوبلور حرفه ای بشوید، لازم است تغذیه خوبی داشته باشید. شاید لازم باشد برخی از خوراکی‌های را برای همیشه کنار بگذارید و برخی را فقط برای مدت محدودی قطع کنید. یا برخی از خوراکی‌ها را بیشتر مصرف کنید.

در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا شما را با خوراکی‌هایی که برای گوینده‌ها یا دوبلورها مضر هستند و همچنین خوراکی‌هایی که پیش از اجرا و گویندگی نباید مصرف کرد بیشتر آشنا کنیم. همچنین در طول مقاله یاد می‌گیرید چه خوراکی‌هایی را برای اینکه تبدیل به یک ستاره شوید در برنامه غذایی لازم دارید.

آب مهم‌ترین خوراکی برای دوبلورها

تغذیه مناسب برای دوبلورها

یک ماشین بدون روغن کار نمی کند؛ یا حداقل خوب کار نمی کند. سیستم تارهای صوتی شما نیز بدون آب به خوبی کار نمی کنند و آب برای تارهای صوتی حکم روغن را دارد. اگر تارهای صوتی شما خشک باشند معمولا صدای شما دچار خش، خس خس، گرفتگی، بم و هام بیش از حد خواهد شد.

اما در خوردن خود آب هم نکات مهمی وجود دارد. شاید بپرسید آب را سرد یا گرم بنوشیم؟ جواب این سوال واضح است، هیچ کدام. آب باید دمای مطبوع رو به گرم یا ولرم داشته باشد. همان میزان که آب سرد یا آب یخ برای صدا و تارهای صوتی مضر هستند آب جوش و خیلی داغ نیز آسیب زننده است. یک باور قدیمی اشتباه وجود دارد که می‌گوید برای باز شدن صدا آب جوش بخورید. اما داغ بودن زیاد آب نه تنها موجب سوختگی می‌شود بلکه آسیب‌های جدی را به بخش عضلات اطراف تارهای صوتی وارد می‌کند.

نکته دیگر در مصرف آب جرعه جرعه نوشیدن آن است. اگر می‌خواهید تارهای صوتی شما آب را به خوبی جذب کنند، لازم است آب را به صورت جرعه جرعه و نه به یکباره بنوشید. توجه داشته باشید که آب لازم برای بدن روزانه 8 لیوان بوده و برای یک گوینده در حالت ایده آل بیش از 10 لیوان آب در طول روز است. همچنین به خاطر داشته باشید که خشک شدن دهان در طول اجرا یا سخنرانی برای یک گوینده یا دوبلور به دلیل کم آبی نیست و این تنها از استرس شما و عملکرد سیستم گوارش شما نشات می‌گیرد. پس با نوشیدن آن نمی توانید به صورت دائمی آن را قطع کنید. در این صورت تنها برای چند دقیقه خشکی دهان شما برطرف می‌شود.

از خوردن غذاهای سنگین خودداری کنید

غذاهای سنگین انرژی زیاد و وقت زیادی را برای هضم کردن از شما می‌گیرند. یکی از دسته‌های مهم در غذاهای سنگین غذاهای فراوری شده و نیمه آماده هستند. معمولاً به دلیل وجود نگهدارنده در این مواد غذایی، این مواد می‌توانند در دراز مدت آسیب‌های جدی به یک دوبلور وارد کنند. پس سعی کنید از مصرف این نوع غذاها دوری کنید.

خوراکی‌های پر ادویه و غذاهای تند

این دسته از خوراکی‌ها به دلیل وجود زیاد ادویه باعث می‌شوند آب بدن زود خشک شود. قبل‌تر هم اشاره کردیم، آب درست مانند روغن برای تارهای صوتی دوبلورها عمل می‌کند و این خشکی باعث می‌شود معمولاً دچار مشکل شوید.

توجه داشته باشید که حذف این مواد به صورت کامل درست نبوده و فقط سعی کنید در روز قبل از اجرا و یا سخنرانی از غذاهایی که ادویه زیادی دارند استفاده نکنید.

تغذیه مناسب برای دوبلورها

سبزیجات بهترین غذا برای دوبلورها

یکی از بهترین خوارکی‌هایی که می‌توانید از آن به عنوان یک وعده غذایی استفاده کنید استفاده از میوه ها، سبزیجات، صیفی‌جات و مواردی از این قبیل است. شاید خوردن یک بلال آبپز شده بدون ادویه، یا میل کردن خوراک سبزیجات با مرغ آبپز شده یکی از بهترین گزینه‌ها برای هر دوبلور و گوینده برای وعده پیش از اجرا باشد.

تغذیه مناسب برای دوبلورها

برنامه غذایی مشخص دوبلورها

سعی کنید برنامه غذایی که دارید را به یک باره تغییر ندهید. مثلاً اگر تا دیروز میزان زیادی ادویه مصرف می‌کردید به یکباره مصرف ادویه را قطع نکنید. یا یکی از خوراکی‌هایی که احساس می‌کنید برای حرفه شما به عنوان یک دوبلور مضر است را قطع نکنید. سعی کنید با کم کردن و جایگزین کردن بهترین روند را در تغییر برنامه غذایی ایجاد کنید.

در برخی موارد تغییر ناگهانی در برنامه غذایی ممکن است برای شما ضعف جسمانی و مشکلاتی از قبیل مشکلات گوارشی، مشکلات سوء هاضمه و غیره را رقم بزند. پس مجدداً تاکید می‌کنیم به هیچ وجه تغییر ناگهانی در برنامه غذایی خود ایجاد نکنید.

نوشیدنی گازدار

یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند برای زندگی حرفه‌ای دوبلورها مضر باشد، مصرف نوشیدنی گازدار به ویژه با یخ و با دمای پایین در روز اجرا است. سعی کنید حتی الامکان در روز اجرا و شب قبل از گویندگی یا دوبلوری از نوشیدن نوشیدنی‌های گازدار پرهیز کنید.

چای و قهوه

چای و قهوه اگر در شب قبل از اجرا مصرف شوند موجب رفلاکس معده در دوبلور می‌شوند. رفلاکس معده باعث گرفتگی صدا و آسیب زدن به تارهای صوتی می‌شود. علاوه بر چای و قهوه نوشیدن نوشابه و دلستر نیز موجب رفلاکس خواهد شد. از مصرف این نوشیدنی‌ها پیش از خواب خودداری کنید.

در صورت گرفتگی صدا چه چیزی بخوریم؟

این سوال شاید سوال بسیاری از دوبلورها و گوینده‌ها باشد. اگر دچار سرماخوردگی یا گرفتگی صدا شدید، می‌توانید از نوشیدنی‌های گیاهی و طبیعی مثل دمنوش دانه به، دمنوش سیب و دمنوش چهارتخمه استفاده کنید. برای تهیه این موارد می‌توانید به عطاری‌ها مراجعه کرده و آنها را خریداری کنید.

همچنین برای رفع گرفتگی صدا می‌توانید از روتارین استفاده کنید. روتارین که یک داروی گیاهی است و متشکل از دانه‌های بهبود دهنده تارهای صوتی است، در اکثر داروخانه‌ها موجود است. محتویات بسته را با آب جوش دم کنید و بنوشید. همچنین روز قبل از اجرا نیز می‌توانید از این دارو برای بهبود صدایتان استفاده کنید.

تغذیه مناسب برای دوبلورها

کلام پایانی

داشتن یک برنامه غذایی سالم برای دوبلورها امری لازم و ضروری است. همانطور که در طول مقاله اشاره کردیم مصرف برخی از خوراکی‌ها مثل ادویه ها، غذاهای سنگین، نوشیدنی‌های گازدار، غذاهای چرب و مواردی از این قبیل در روز اجرا و روز قبل از آن باعث ایجاد مشکل در کار شما می‌شود. همچنین مصرف خوراکی‌های مفیدی مثل سبزیجات به بهبود صدای شما کمک می‌کند. و در آخر مصرف آب را حتماً در برنامه غذایی خود قرار دهید. چرا که مصرف آب باعث بهبود عملکرد تارهای صوتی شما می‌شود.

 توجه داشته باشید که تغذیه تنها بخش کوچک اما مهمی از نکات و مهارت‌های لازم برای دوبلوری است. شما عزیزان می‌توانید برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در زمینه دوبله، گویندگی، تهیه پادکست و غیره از بخش مقالات سایت ما بازدید کنید. از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.