راهنمای دوبلور شدن

راهنمای گام به گام دوبلور شدن

با استفاده از این راهنمای گام به گام می توانید مسیر خود را برای تبدیل‌شدن به یک دوبلور آغاز کنید.

کار گویندگی به‌ویژه در حوزه دوبله یکی از هنرهایی است که در کشور ما با استقبال زیادی از سوی مردم روبرو شده است. افراد زیادی وجود دارند که می‌خواهند وارد این حرفه شده و استعداد خودشان را شکوفا کنند به‌ویژه اینکه هنر گویندگی در کشور ما مخاطب زیادی دارد. در این مطلب، یک راهنمای گام‌به‌گام تهیه شده تا با استفاده از آن بتوانید مسیر خود را برای تبدیل‌شدن به یک دوبلور آغاز کنید.

شروع مسیر دوبلور شدن

برای شروع کار خود به‌عنوان دوبلور و گوینده باید ابتدا با چند نکته مهم آشنا باشید. اولین مورد این است که باید صدای خوبی داشته باشید. بسیاری از کارشناسان و افراد خبره در این حرفه اعتقاد دارند داشتن صدای مناسب اولین شرط لازم برای ورود به حرفه گویندگی است.

دومین مورد این است که صدای خوب اما بدون آموزش و تمرین به جایی نمی‌رسد به همین دلیل باید استعداد خود را با تکرار و تمرین پرورش دهید. حتی افراد خبره نیز به‌صورت مداوم تمرین می‌کنند تا بتوانند خودشان را با نیازهای روز منطبق کنند.

در نهایت، بهتر است بدانید از کار خود چه می‌خواهید. این مورد در ادامه به‌صورت دقیق بررسی شده و توضیح داده‌ایم که چرا باید در ابتدای راه خود مشخص کنید که چه انتظاراتی از دوبلور شدن دارید.

مراحل تبدیل‌شدن به یک دوبلور

روش‌های طراحی صدا در دوبله

برای اینکه یک دوبلور باشید لازم است با مراحل و اصول آن آشنا شوید. این حرفه به مهارت‌، علاقه و استعداد نیاز دارد اما همه این موارد به‌تنهایی کافی نیست و باید با تمرین مهارت‌های خود را تقویت کنید. وجود یک دستورالعمل مانند آنچه در ادامه توضیح داده شده به شما کمک می‌کند به‌صورت گام‌به‌گام مهارت‌های خود را تقویت کرده و به یک هنرمند حرفه‌ای در این حوزه تبدیل شوید.

خودتان را بشناسید

در ابتدا باید از خودتان بپرسید چرا قصد دارید وارد این حرفه شوید. دوبلور شدن یک شغل هنری است و باید قبل از ورود به آن انتظارات، اهداف و انگیزه‌های خودتان را بدانید. همچنین لازم است استعداد و صدای موردنیاز را هم داشته باشید. برای رسیدن به اهداف بزرگ بهتر است ابتدا چند هدف کوچک برای خودتان تعیین کنید و سپس بعد از رسیدن به این اهداف مطمئن می‌شوید که در مسیر درست قرار دارید.

از خودتان مراقبت کنید

مرحله بعدی برای تبدیل‌شدن به یک دوبلور مراقبت از ذهن و بدن است که اهمیت زیادی دارد. صدا از تارهای صوتی و حنجره شما خارج می‌شود که بخشی از بدن است به همین دلیل باید از بدن خود محافظت کنید. علاوه بر این، در این حرفه باید ذهن آرامی هم داشته باشید تا بتوانید کار خود را در آرامش و به‌درستی انجام دهید.

استرس و اضطراب دو عامل اساسی برای آسیب به جسم و ذهن شما هستند به همین دلیل باید تا جای ممکن از آن‌ها دور بمانید. نگرانی می‌تواند کیفیت صدای شما را کاهش دهد و هنگام کارکردن با مشکل روبرو شوید. توصیه می‌شود از ورزش، تمرکز، یوگا و روش‌های دیگر برای کم‌شدن نگرانی‌های ذهنی خود استفاده کنید.

آموزش و مطالعه

در گام بعدی، لازم است با اصول و قواعد تبدیل‌شدن به یک دوبلور آشنا شوید. این اصول و قواعد را می‌توانید در کتاب و وب‌سایت‌های معتبر مطالعه کرده و با اساس و مسائل اولیه این هنر آشنا شوید. دقت کنید که این نوع آموزش خوب است؛ اما هیچ‌چیز جای آموزش واقعی و زیر نظر اساتید و کارشناسان این حوزه را نمی‌گیرد.

به‌این‌ترتیب، می‌توانید در گام بعدی وارد کلاس‌های آموزشی حرفه‌ای شوید و مسیر شغلی خودتان را به‌عنوان یک دوبلور آغاز کنید. در حال حاضر کلاس‌های مختلفی توسط موسسه‌های گوناگون برگزار می‌شود و به دلیل استقبال مردم انتظار می‌رود شهرهای دیگر نیز به کلاس‌های آموزشی دسترسی داشته باشند. درصورتی‌که به این کلاس‌ها دسترسی ندارید می‌توانید از دوره‌های بازیگری استفاده کنید. در این کلاس‌ها مهارت‌های صحبت‌کردن و افزایش اعتمادبه‌نفس آموزش داده می‌شود. در ادامه هم حتما به یاد داشته باشید که یکی از ویژگی های مهم یک دوبلور حرفه ای داشتن دایره واژگان وسیع و کارآمد و البته مطالعه در زمینه های مختلف و آشنایی به علم و صنعت سینماست.

سلیقه و استعداد شما چیست؟

در گام بعدی، باید استعداد و سلیقه خودتان را بشناسید. برخی افراد در یک حوزه خاص استعداد دارند و بهتر است در آن زمینه مشغول کار شوند. برای مثال یک فرد برای صدای تیزر رادیویی و دیگری برای نریشن راز بقا مناسب است. این دو نفر برای دوبلور شدن استعداد دارند؛ اما بهتر است هرکدام توانایی خود را در قسمتی که استعداد یا علاقه دارند به کار بگیرند.

یکی از نکاتی که هر دوبلور حرفه‌ای باید به آن توجه کند سلیقه مخاطب است. زمانی که به مسیر شغلی خود فکر می‌کنید باید بدانید صدای شما چه نوع مخاطبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به عبارت دقیق، ذائقه مخاطب را بشناسید.

امروزه به دلیل رشد فناوری و استقبال مردم، بخش‌های مختلفی از صداپیشگی ارائه شده است. درصورتی‌که استعداد داشته باشید می‌توانید در یک یا چند حوزه از دوبلوری هم فعالیت داشته باشید و این کاملا به استعداد، تمرین و پشتکار شما بستگی دارد.

بازاریابی را فراموش نکنید

صدای شما نیاز به مخاطب دارد و فراموش نکنید هرچقدر هم صدای خوبی داشته باشید، همچنان به مخاطب نیاز دارید. برای این منظور به صدای خود مانند یک کسب‌وکار نگاه کنید. کسب‌وکار شما می‌تواند در کار خودش بی‌نظیر باشد اما درصورتی‌که مشتری به این کسب‌وکار مراجعه نکند به‌زودی ورشکسته می‌شود. به همین دلیل تمام تلاش‌هایی که برای مراقبت، آموزش و کشف استعداد انجام داده‌اید باید در نهایت به گوش مخاطب برسد.

اولین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که برای خودتان یک صفحه در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنید و تعدادی از کارهای خود را در آن قرار دهید. درصورتی‌که بتوانید صدای خود را در حوزه‌های مختلف به نمایش بگذارید احتمال موفقیت بیشتری دارید.

یک نکته مهم که باید به آن توجه کنید ظاهر مناسب است. ظاهر شما باید به‌صورت حرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی به نمایش گذاشته شود و اگر عکس یا ویدئویی از خود منتشر می‌کنید بهتر است ظاهر آراسته و مرتبی داشته باشید.

نکات مهم برای تبدیل‌شدن به یک دوبلور حرفه‌ای

نکات مهم دوبلور شدن

اکنون که با مراحل تبدیل‌شدن به یک دوبلور حرفه‌ای آشنا شدید بهتر است درباره نکات مهمی که در این حوزه وجود دارد اطلاعات داشته باشید. مراحلی که در قبل توضیح داده شد برای تبدیل‌شدن به یک فرد حرفه‌ای در این حوزه ضروری است و مانند یک دستورالعمل شما را راهنمایی می‌کند. نکاتی که در ادامه ذکر شده مانند مکمل هستند و باعث می‌شوند کیفیت و سرعت رشد شما بیشتر باشد. این موارد عبارت‌اند از:

1- می‌توانید از یک استودیو برای ضبط صدا استفاده کنید. استودیو امکانات ضروری برای ضبط و ویرایش صدا را دارد و بدون شک کیفیت کاری که در این محیط ضبط شده باشد بهتر است. درصورتی‌که به استودیو دسترسی ندارید سعی کنید از یک استودیو بازدید کرده و از آن الهام بگیرید و در محیط خانه خودتان آن را شبیه‌سازی کنید.

2- پشتکار یکی از نکات مهمی است که نباید آن را فراموش کرد. برای تبدیل‌شدن به یک دوبلور ممکن است مسیر شما فراز و نشیب‌های مختلفی داشته باشد و در طول این مسیر باید به‌صورت مرتب آموزش ببینید و تمرین کنید.

3- روندهای جدید را بشناسید. در هر شغل و حرفه که باشید نیازها، سلیقه‌ها و حتی تجهیزات تغییر می‌کنند. برای اینکه در مسیر کاری خود به‌عنوان یک دوبلور موفق باشید باید با مسائل روز حرفه خودتان به‌ویژه نیازهای جدید آشنا باشید. بدون شک ذائقه مخاطب بعد از مدتی تغییر می‌کند و شما نیز باید بتوانید با مهارت‌هایی که دارید خودتان را با مسائل جدید وفق دهید.

4- آموزش خوب یکی از نکاتی است که قبلا هم به آن اشاره شد. ورود به هر حرفه نیاز به آموزش دارد و در صورتی که بتوانید از کلاس‌های آموزشی خوب استفاده کنید قطعا مسیر رشد شما بهتر است. در صورتی که به کلاس دسترسی ندارید سعی کنید با استفاده از کتاب و اینترنت دانش خود را به‌روز کرده و مسائل ابتدایی را آموزش ببینید.

مشکلات تبدیل‌شدن به دوبلور

یکی از مشکلاتی که برای تبدیل‌شدن به دوبلور وجود دارد عجله برای خرید تجهیزات است. نیاز نیست حتما هزینه زیادی پرداخت کنید زیرا با برخی تجهیزات ابتدایی هم می‌توانید کار خود را شروع کنید. ابتدا چند کار ضبط کرده و سپس سعی کنید با تمرین کار خود را بهبود دهید.

مورد دیگری که باید به آن توجه کنید دستپاچگی هنگام ضبط صدا است. برخی افراد صدا و استعداد خوبی هم دارند اما زمان ضبط صدا دستپاچه می‌شوند یا اصول درست گویندگی را رعایت نمی‌کنند. در این شرایط می‌توانید از تمرین‌های زیر استفاده کنید:

  • سعی کنید با صدای رسا حرف بزنید تا برای شما تمرین و سپس عادت شود.
  • برای جمع کوچکی از دوستان گویندگی کنید.
  • به تبلیغات، نریشن و آثار دیگران با دقت گوش دهید.
  • تمرین و تکرار را فراموش نکنید.

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای برخی افراد وجود داشته باشد نیاز به زمان است. همانطور که قبلا هم اشاره شد، تمرین و تکرار باعث افزایش مهارت‌های شما می‌شود و درصورتی که در ابتدا نتیجه دلخواه به دست نیامد نباید ناامید باشید.

نتیجه‌گیری

در این مطلب مراحل گام‌به‌گام تبدیل‌شدن به یک دوبلور حرفه‌ای توضیح داده شد. در ابتدا لازم است اهداف خود را مشخص کرده و با مراقبت از ذهن و جسم، کار خود را شروع کنید. برای شروع کار بهتر است از کتاب، وب‌سایت و کلاس‌های آموزشی استفاده کرده و با تمرین و تکرار مهارت‌های خود را تقویت کنید. در نهایت بهتر است در طول مسیر آموزش سلیقه خود را بشناسید و متناسب با آن برای صدای خودتان بازاریابی کنید.